Światło jako tło w fotografii malarskiej.

Aktualizacja: kwi 4

Piękne, ręcznie malowane tła canvasowe to to, czego nie brakuje zapewne w żadnym komercyjnym studio fotografii- szczególnie tej portretowej.

Mało tego, jest ono często miłością fotografów. Podobna kwestia, dotyczy również teł digitalowych jak i popularnych "nakładek" graficznych z różnego rodzaju texturami.





Tło canvasowe jest szalenie reprezentatywne, już w chwili rozstawienia go na statywach. Reprezentatywna jest także jego cena. Zatem jego osiągalność jest ograniczona, tym bardziej, nie każdy ma predyspozycje do stworzenia podobnego tła samemu.


Nakładki czy textury są bardziej popularne, jak i bardziej przystępne cenowo.

W internecie znajdziesz cała masę twórców grafik używanych jako tła digitalowe.


W kolejnych wpisach postaram sie zebrać darmowe zbiory grafik do użytku komercyjnego i niekomercyjnego, a także te płatne grafiki przygotowane specjalnie dla fotografów.


(UWAGA - niejednokrotnie zdarza się, że pobieramy grafiki z texturami nie opłacając ich licencji lub pobieramy zdjęcia znalezione w internecie, np. zdjęcia teł canvasowych ze strony producenta, a dalej używamy ich jako maski w Photoshopie. Takie działania są nieetyczne, mało tego - nielegalne. Tak nie robimy. Jako twórcy szanujemy prawa autorskie innych twórców. Kto jak nie my!)


Fotografia "malarska" ma różne oblicza. Od fotografii martwej natury, którą możesz wykorzystać w fotografii produktowej czy kulinarnej, po fotografię scen rodzajowych, aż po studyjną fotografię portretową na której będziemy się skupiać (w rozumieniu nie tylko, wykonania jej w studio-jako studyjnej, a również jako studium).

Malarskość w fotografii uzyskujemy najczęściej dzięki zaawansowanej edycji, dobraniu dodatków w scenografii oraz użyciu tła canvasowego lub drukowanego tła dedykowanego do tzw. sesji ART. Mając tak duże możliwości doboru "malarskich dodatków" zapominamy niekiedy o podstawowym czynniku w fotografii. Świetle.



Tymczasem pokażę Ci, jak radzić sobie bez omawianych dodatków. Jeśli jesteś ich szczęśliwym posiadaczem-chciałabym abyś dzisiaj o nich zapominał.


Na etapie postprodukcji obrazu, możesz użyć nakładki lub textury. Szczególnie tej wykonanej samodzielnie(o czym zresztą opowiem następnym razem), ale postaraj się by stanowiła dodatek, nie główny element czy temat zdjęcia zaraz za modelem.

Pokażę Ci jak kreować fotograficzny obraz na sposób malarski. Nie retuszem, użyciem dodge & burn i ingerencją graficzną a kreatywną konstrukcją kadru. Przynajmniej się postaram.


Czyli co? Spróbujemy stworzyć kadry malarskie od podstaw. Bez dużej ingerencji graficznej czy uszczerbku na budżecie (choć tła canvasowe, to według mnie najlepiej zainwestowane pieniądze poza obiektywami i szkoleniami) a z przemyślaną koncepcją, tematem, sceną, ŚWIATŁEM, kompozycją, kadrem i... i chyba na razie wystarczy.


Raz jeszcze podkreślę. Wszystkie udogodnienia jak cudowne tła, nakładki, digitale, zaawansowana edycja zdjęć na poziomie High-End - to wszystko jest super-bez tego nie byłabym sobą.

Jednak często słyszę od fotografów: nie mam pomysłów, nie mam inspiracji, pomóżcie coś, pokażcie swoje zdjęcia z tym czy tamtym.

Też fajnie. Inspirujemy się wzajemnie, ale poprzez długotrwały brak konieczności twórczej kreacji przestajemy sobie radzić bez udogodnień. W malarskiej fotografii kreatywność jest jak najbardziej wskazana. Udogodnienia też... ale, o tym innym razem.

Teraz porozmawiamy o świetle!

Powyższe fotografie mogłam wykonać w profesjonalnym studio, (gdzie zresztą powstały), ale i w salonie czy gdziekolwiek indziej używając np światła z okna. O użytym sprzęcie powiem za chwilę.


Inspiracja/temat : Klient.

Kadr, którego początkiem była rozmowa sprowokowana przez młodą osobę. O bolączkach dzisiejszych gimnazjalistów. O ich samotności, o pozostawieniu samych sobie, o potrzebie, o pragnieniu zainteresowania się nimi przez pedagogów. Rozmówca pochodzi również z artystycznej rodziny gdzie ceni się sztukę malarstwa.

Zatem moją inspiracją była rozmowa, model oraz jego wrażliwość.


Naturalna, niewymuszona poza wyjściowa - profilem. Światło przygotowane do portretu rembrandtowskiego en face.

Kompozycja kadru: Model został umieszczony w centrum kadru tworząc jego najmocniejszy punkt.

Przestrzeń tła została oparta na dwóch płaszczyznach tworząc wrażenie wieloplanu. (nie mylić z kadrem wieloplanowym)

  • #1 zielono niebieska tkanina ( 150 x 150 cm) rozwieszona na statywie,

  • #2 szare tło polipropylenowe (znienawidzone przez fotografów Beauty za swoją niedoskonałość, porowatość i nierównomierność w odbijaniu światła - dla mnie ideał)

Stylizacja/plan zdjęciowy: Punktem wyjściowym dla stylizacji jest inspiracja samym klientem oraz niebieskie aplikacje na prywatnej odzieży modela, czego kontynuacją jest kolorystyka użytych teł.


Poza: Profilem (poza wyjściowa) naturalna, niewymuszona. Pozwala na zachowanie intymności niezbędnej do wykonania zaplanowanych kadrów.

Poza końcowa en face. Naturalna spowodowania niewymuszonym zwróceniem głowy modela w stronę obiektywu.


Światło: Oświetlenie trójpunktowe


  • Światło główne - lampa błyskowa 200Ws + softbox oktagonalny 120 cm

  • panel czarny - częściowo blokujący dostęp światła

  • Światło oświetlające tło - lampa błyskowa 200 Ws + czasza 18 cm

  • Światło wypełniające - panel odbijający biały - V-Flat (światło lampy z czaszą odbite od szarego tła do białego panelu, dalej muskając plecy modela)

(V-Flat oraz płaszczyzny odbijające/pochłaniając/blokujące - możesz zamówić w dobrych sklepach fotograficznych, jak i użyć białej/czarnej blendy. Możesz również wykorzystać białe lub czarne tkaniny np. prześcieradło rozstawione na statywie. Wiadomym jest, iż profesjonalny sprzęt przyśpiesza a przede wszystkim ułatwia pracę, jednak w tym przypadku nie jest niezbędny - zatem się nie martw)


Twarz w pozycji en face- ukazuje rozkład światłocienia w oświetleniu rembrandtowskim..


Światło główne zostało ustawione pod kątem 45 stopni do twarzy(sylwetki) modela, dzięki czemu podczas fotografowania en face otrzymałam typowe oświetlenie rembrandtowskie. Oświetlona jest jedna strona twarzy, na drugiej zaś, tworzy się charakterystyczny, mający podstawę pod okiem, trójkąt z padającego światła. Cień nosa pada w kierunku kącika ust.


Zwróć uwagę, iż świadome planowanie sceny oraz oświetlenia pozwala na wykonanie różnych kadrów, z różnymi pozami używając jednego typu oświetlenia.

(Poza en face ukazująca typowe, kontrastowe oświetlenie rembrandtowskie, oraz poza profilem z delikatnym światłocieniem).


Aby pogłębić kontrast padającego światła - z lewej strony kadru ustawiłam czarny panel częściowo blokujący dostęp światła głównego.


Światło oświetlające tło #2 zostało ustawione z prawej jego strony, pod niewielkim kątem od płaszczyzny tła. Dzięki temu wydobyta została nierównomierność struktury tła pogłębiając malarki efekt całego planu.

Światło wypełniające powstało dzięki odbiciu światła od tła #2, do białego panelu co delikatnie musnęło górę oraz tył chusty z głowy modela, oraz delikatnie odcięło sylwetkę od tła #1 spełniło zatem również zadanie światła kontrowego.


To w zasadzie tyle.


Mogłam rozstawić jedno piękne, malarskie tło, albo wkleić teksturę - powiesz.

- No mogłam i robię to często, jednak powyższe kadry zbudowane są całkowicie światłem i cieniem. Od początku do końca. Użyte w scenie tła stanowią dodatek, a największą w niej wartość poza modelem ma oświetlenie i to miałam na celu dziś Ci pokazać.


Dzięki takim ćwiczeniom nie tylko wzbogacisz wiedzę związaną ze światłem studyjnym, ale zaczniesz świadome budować kadr jeszcze przed momentem wciśnięcia spustu migawki.

Jeśli nie masz pod ręką modela czy modelki, popracuj z martwą naturą, produktem czy fotografią kulinarną, choć w ostatnim przypadku niezbędne będą rożnego rodzaju podłoża o zróżnicowanym kolorze i texturze - co będzie dozwolone, ale skup się przede wszystkim nad opanowaniem gry światła i cienia.

Nie wykonuj dziś zdjęcia z jedną lampą na wprost mówiąc- resztę dodam w ps'ie - dzisiaj nie :) Niezależnie czy jesteś zaawansowanym fotografem, profesjonalistą czy stawiającym pierwsze kroki w świecie fotografii pasjonatem - światło to twój największy przyjaciel - pamiętaj- zatem warto go poznać bliżej.

Może zechcesz wcześniej, rozrysować plan na kartce zaznaczając obszar światła i cienia :) Czemu nie?

Jako fotograf dziecięcy czy rodzinny sama często zapominam o najważniejszej wartości światła. A tym własnie jest fotografia. Światłem i cieniem.

Zatem mam nadzieję, że dzisiejszy post będzie dla Ciebie inspiracją do dalszych ćwiczeń, a w przyszłości spotkamy się omawiając tematy związane z wykorzystaniem i światła i edycji i dodatków dla fotografów o których dzisiaj proszę Ci zapotnieć :)


Światło z tobą ! Cześć!



Diagram z setupem sceny wykonany za pomocą: http://strobox.com/create



243 wyświetlenia
  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon

© 2020 by  Kasia Żolik Robietofoto.pl